onsdag 19 mars 2008

Skrota påskledigheten!

Så har jag då smygstartat påskledigheten och många med mig som det verkar. Ett klämkäckt "vad ska du göra i påsk?" var en vanligare fråga på jobbet idag än "vad sägs om en kopp kaffe?". Det vill inte säga lite... Och inget ont i det - vi är nog många som ser fram emot en välförtjänt långhelg. För egen del styrs kosan mot Skåne och familjen. Några religiösa inslag lär det inte bli för just oss men däremot för många andra, vad jag förstår. Påsken är som bekant en av de riktigt stora högtiderna för troende kristna världen över.

Så långt är allt gott och väl. Frågan är om det inte ändå är dags att med kraft modernisera vårt helgledighetssystem. Sverige är idag ett både sekulariserat och mångkulturellt land. Avtal och regelverk som enbart utgår från kristna traditioner känns inte helt ändamålsenliga. I stället vore det spännande med ett system som bygger på utbytbarhet av religiösa helgdagar. Det skulle skapa en helt annan flexibilitet. Att kunna byta ut en juldag mot idal-fitr är något som både individer och flertalet arbetsgivare har allt att tjäna på.

Låter det krångligt? Jag tror inte det behöver vara det. Snarare handlar det om inställning och att se det just som en "win-win-situation". Och föregångare finns. Både Apoteket och Almega (forum för tjänsteföretagare) har redan slutit avtal om konfessionslösa helgdagar med gott resultat. I min värld är det helt rätt väg att gå.

GLAD PÅSK!

Inga kommentarer: