lördag 12 april 2008

Dresscode x 2

Statsministerns avslappnade Kina-entré väcker uppenbarligen känslor. Själv har jag svårt att bli upprörd. En före detta projektkollega, från min tid i Normgivande Mångfald, har skrivit ett både underhållande och träffande inlägg i ämnet. Läs Per Westbergs blogginlägg här.

Från Malmö rapporteras att ett bussbolag gått med på ett betala 25000 kr i ersättning för att en chaufför försökt neka en burkaklädd kvinna att åka buss. Det är bra - det ska kosta att diskriminera. Mest klädsamt av allt är ändå företagets insikt och ursäkt;

"Det är inga tvivel om att det begåtts ett fel och att detta är en trist sak. Vi betalar med glädje ut pengarna som plåster på såren, säger Arrivas kommunikationsdirektör Jan Wildau till Sydsvenskan."

All heder. För egen del bär det nu av till Trädgårdsmässan - i jeans och tröja!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller absolut med om att man ska få klä sig hur man vill. Problemet är bara att det görs skillnad på folk. Hade jag gått på bussen maskerad i rånarluva hade jag knappast fått skadestånd om jag nekats åka med. Troligare är att polis tillkallats och jag åtalats för förberedelse för rån. Prova själv att gå in på banken maskerad. Och ge mig nu inget tjafs om att man måste bedöma från fall till fall. En niqab är ingen religiös symbol, det finns inget som motiverar varför den ska bedömas annorlunda än exempelvis en skidmask som jag gärna bär i kylig väderlek.
Rent generellt gäller maskeringsförbud, exempelvis vid demonstrationer, fast givetvis inte för ordningsmakten, som gärna gömmer sig bakom visir och opersonliga uniformer där nummermarkeringen inte alltid stämmer med bärarens riktiga identitet.
Rättvisan borde vara blind, men är det knappast. Tror man det är man mer än lovligt naiv.

/Taximannen

Stefan sa...

Det lustigaste i aftonpestens artikel är vettexperten Agneta Uddenbergs kommentar "-Jag tycker att hans fru borde sett till att han var lite proper"

Anonym sa...

Är där ingen mer än jag som har fattat att det hela var arrangerat
av henne för att hon förstod att här finns pengar att få.Hon går inte i sån huvudbonad annars.Jag har hört att hon ringde och anmälde
busschauffören direkt efter hon blivit avvisad det låter ju helskumt.

Anonym sa...

Anonym.. om det någon gång i framtiden blir så jädrans kallt i Malmö att du behöver en skidmask så kommer många med dig att bära en... Men tills dess så är de reserverade åt bankrånare... Och eftersom burka aldrig varit bankrånarnas första val vad gäller förklädnad så ser du hur ihåligt ditt anförande är...

Janne.. Det var många passagerare som ringde in till Arriva och sydsvenskan när tjejen lotsades från bussen... Så Nej det var inte planerat.. Och om det hade varit planerat så måste hon ha vetat att denna timmis och hans fördomar mot burka bärande damer skulle köra just den rutten---- i för sig för att kunna ta reda på chaffisens fördomar måste han ha diskriminerat tidigare och "gotten away with it"... med andra ord då är kvinnan en vardagshjälte...

Anonym sa...

danne
Bankrånare kommer nog snart att börja använda sig av burka.
Om den här tjejen hade burit denna burka alltid hade hon säkert fått
problem många fler gånger.
Sen vill jag bara informera om att busschauffören i fråga är invandrare och kommer från någon av republikerna i det forna Jugoslavien.Jag lider med honom och
hoppas att han hittat ett nytt jobb.Sverige var tydligen inte bättre än där han kom ifrån.

Anonym sa...

Anonym det är fördomsfullt att tro att invandrare inte diskriminerar.. Var inte kriget i Jugoslavien om olika etiska tillhörigheter som ville frigöra sig från förtryck.. händer det inte varje dag att olika folkgrupper från forna Jugoslavien stötter ihop--? Läget känns fortfarande spänt i Malmö... desto mer dessa dagar när Kosovo har frigjort sig... Vad jag vill ha sagt är att bara för att det är invandrare som diskriminerar så blir inte denna tjej mindre kränkt.... och det underlättar inte att hon har som du påpekade blivit utsatt tidigare...

Anonym sa...

Omvänd diskriminering!
Rent trams att kräva 25000 i skadeswtånd. Är detta belopp skattepliktigt. Hade jag förwsökt åka med bussen iklädd heltäckande MC hjälm så hade sak samma hänt.Det hade inte kallats för diskriminering. Tänk om vår afruar hade kunnat bära kort korta kjolar i Riad. Nej där blir det pöstraff. så sluta dalta med dessa "sk. religösa rätttrogna islamister" de försöker bara bana väg för att se hur långt det västerlänska samhället skall backa. Har själv blivit kallad för oren för att jag är kristen. Vi är inte bättre än grisarna enligt vissa "rättrogna" muselmaner. Hade jag kunnat få skadestånd för detta uttalande knappast. Ändå kom det av religösa ledare från en av landets sörre mosleér. så sluta dalta för desa edxtremister som bara försöker göra sig märkvärdiga på sin personliga tolkning av koranen.Det finns ingen stans skrivet att kvinnan skall bära denna typ av klädsel