fredag 11 april 2008

Förtydligande om chef i Tchad

Ur morgonens mediarapportering:

"Den höge svenske officer, som kritiserats för att inte ha ingripit och försökt stoppa franska soldaters tortyr av en kongoles under en EU-ledd fredsinsats i Kongo 2003, leder den svenska specialstyrkan i Tchad."

Det är måhända sant, även om ÖB nu beslutat om att NN 'får andra uppgifter tills utredningen är klar'. Olyckligtvis ser jag en risk för sammanblandning mellan 'specialstyrkan' och TD01, det vill säga huvudstyrkan i Tchad. Chefen för TD01 heter Peder Ohlsson och har, mig veterligt, ingenting med händelserna i Kongo att göra. Tvärtom; jag känner honom som en synnerligen omdömesgill man. Ett officiellt förtydligande från Försvarsmaktens sida vore onekligen klädsamt.

Jag önskar Peder och övriga soldater i Tchad fortsatt lycka till med ert mycket angelägna uppdrag!



Överstelöjtnant Peder Ohlsson - som inte ska förväxlas med 'chefen för specialstyrkan'

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det står ju tydligt att han leder specialstyrkan. Fast i och för sig är ju specialstyrkan "högst i rang" så man kan säga att han bossar för hela den svenska truppinsatsen.

Själv skulle jag vara ytterst tveksam till att vilja beblanda mig med stridspittarna i SSG eller för den delen stå under franskt befäl i en av deras forna kolonier, där dessutom en ansenlig andel av befolkningen representerade av ytterst rebellgrupper som upprepade gånger varit nära att inta huvudstaden anser att Frankrike inte gör mycket annat än kör vidare i sina koloniala hjulspår. Det kanske inte ser så fint ut på meritlistan eller känns så värst bra för samvetet... Å andra sidan finns ju alltid förnekelsen.

Wiseman sa...

Jag antar att du har en hel del förstahandskontakter med SSG då eftersom du kan uttrycka dig så? Själv känner jag flera och jag upplever inte någon som någon "stridspitt". Snarare är de bland de mest lugna, stabila och trevliga människor jag träffat.

Slutligen verkar du inte ha någon aning om hur ledningsförhållandena är för svenska förband och framförallt då insatsen i Tchad.

Anonym sa...

En stilla undran: vem skall inte förväxlas med vem?

Alltså - mer klartext, tack!

Har man sagt A skall man ocksp säga B.

Anonym sa...

Vem skall inte förväxlas med herr Ohlsson i Tcad?

Anonym sa...

Alm ska inte förväxlas med Ohlsson.