torsdag 17 april 2008

Mycket väsen för ingenting

"Igår hade riksdagen chansen att visa att alla människors kärlek ska värderas lika av staten. Tyvärr svek de borgerliga denna princip när de valde att rösta mot det förslag om en könsneutral ­äktenskapslagstiftning som vi i oppositionen, s, v och mp, lagt fram tillsammans."

Det skriver Hillevi Larsson (s) på Brännpunkt idag.

Jag har svårt att ta till mig indignationen. Vi vet alla att det nu handlar om en formfråga och inte om äktenskapet i sak. Reinfeldt har lovat att det kommer en proposition till hösten och jag ser ingen anledning att betvivla det. Socialdemokraterna hade bra många år på sig i regeringsställning utan att lägga något förslag för riksdagen. Att den borgerliga regeringen tar två år på sig får väl ändå anses hanterbart.

Vidare;

"Men hur kompromissar man med lika rättigheter? Antingen är man jämlik eller så är man det inte."

Det håller jag helt med om. Men jag delar inte oron. Jag är övertygad om att det kommer en proposition i linje med utredarens förslag (som i och för sig har sina brister). Kompromissen torde även här handla om själva formen för beslutet. En fråga som diskuterats är att öppna upp för kd-ministrarna att reservera sig. Hur det blir med den saken vet jag inte. Men att det kommer införas ett könsneutralt äktenskap under den här mandatperioden är jag fullkomligt säker på. Det hoppas jag att vi gemensamt kommer kunna glädjas åt!

Inga kommentarer: