onsdag 28 maj 2008

Frihet att välja, frihet att välja bort

Kristdemokraten Mikael Oscarsson ondgör sig över att en skola valt en annan plats för skolavslutningsceremonin än kyrkan. På Brännpunkt idag skriver han:

"Även inför detta sommarlov tvingas vi läsa om hur skolledare handlar självsvåldigt och förvägrar eleverna en skolavslutning i kyrkan. Bland annat gäller det ­Kristinelundsskolan i Östhammar."

Vidare:

"Än är det inte för sent att rätta till det som har blivit fel. Gör det på Kristinelundsskolan och alla andra skolor i vårt land där klåfingrigheten och förmynderiet gått för långt."

Exakt vem är det som ska rätta till vad, Oscarsson...? Det känns som läge för att påminna om ett viktigt rättighetsfundament här. Skolor ska självklart kunna välja att genomföra avslutningar i kyrkan om man finner det lämpligt. Men precis lika självklart måste det vara att kunna välja bort det alternativet till förmån för ett annat. Det har ingenting med förmynderi att göra - tvärtom!

För egen del kan jag tänka mig många stämningsfulla platser. Inte minst i Guds fria natur.

1 kommentar:

Anna Andersson sa...

För att ge alla elever möjlighet att delta i skolavslutningen tycker jag det är skolans skyldighet att förlägga avslutningen till en icke konfessionell plats. Även om jag med glädje minns min barndoms avslutningar i kyrkan så måste alla få chans att vara med. Det är muslimer, jehovas vittnen mfl. som annars nekas deltagande. En kommunal skola bör lägga sin avslutning tex. utomhus som dotterns skola gör.