måndag 16 juni 2008

En soldat är en soldat...



Så är jag då tillbaks i den svenska vardagen efter några intensiva konferensdagar i St Petersburg. Naturligt vore kanske att sälla sig till skaran av FRA-debattörer men det får anstå. Någonstans tycker jag att den officiella debatten tappat proportion och värdighet. Hur som helst hoppas jag att mina partikollegor Fredrick Federley och Annie Johansson möts av respekt för sina beslut.

Istället tänkte jag låta oss glädjas över det faktum att kulturlivet på olika sätt belyser hbt-frågor inför stundande Europride. Mest uppmärksamhet hittills har Örnsköldsvik fått efter beslutet att åter visa Elisabeth Ohlson Wallins klassiska Ecce Homo-utställning i stadens museum & konsthall. "Naken Jesus önskar glad sommar" är en av rubrikerna i dagens Aftonbladet och det lär väl provocera en och annan.

Mer överraskande är måhända ändå att Armémuseum i Stockholm valt att delta i ett samarbete med hbt-inriktning. Utställningen "En soldat är en soldat..." premiärvisas i morgon och jag har fått äran att få inviga den. Att klippa band är för övrigt premiär för mig så lite pirrigt är det. Men hur svårt kan det vara - egentligen...?

Från Armémuseums hemsida:

Titeln 'En soldat är en soldat är en soldat är en soldat' travesterar författarinnan Gertrude Steins fras 'Rose is a rose is a rose is a rose.' Upprepningen är ett försök att rensa bort lager av påklistrade betydelser för att komma fram till själva kärnan.

Armémuseum gör två upplagor av utställningen varav den ena kommer att vara på Armémuseum mellan 17 juni - 31 december. Den andra upplagan kommer att vara en del av en större utställning, Article 1, som arrangeras i Båthall 1 i Galärvarvet med anledning av att Stockholm är värd för Europride i år. Det övergripande syftet och temat är 'allas rättighet att få sin historia berättad'.

Inga kommentarer: