tisdag 22 juli 2008

Max vs Mc Donald´s?

Vilken hamburgerkedja ska man välja i tider som dessa? Det är en fråga jag aldrig trott att jag skulle ställa mig ur ett ideologiskt, snarare än smakmässigt, perspektiv. Men dagens nyhetsförmedling ställer faktiskt saken på sin spets.

sportsidorna noterar vi att Max i Borås vägrar slå igen butiken under U21-EM. Det är vad Uefa krävt (!!) av hänsyn till sin huvudsponsor, Mc Donald´s... Max agerande är rakryggat (varför vika sig för orimliga krav från maktberusade gubbar?) och modigt (eftersom Boråsborna nu snuvas på en fotbollsfest). Sammantaget motiverar det onekligen intag av ett Maxmål eller två.

Från USA nås jag via Världen idag av nyheten att värdekonservativa familjegrupper manar till bojkott av Mc Donald´s. Bakgrunden är att hamburgerjätten ger aktivt stöd till NGLCC, National Gay and Lesbian Chamber of Commerce, och dessutom har mage att motivera och stå fast vid det - trots bojkotthoten. Jag uppskattar företag som försöker ta socialt ansvar och det leder därför tankarna till en Mc Feast Meny. (För övrigt kanske en bojkott skulle göra en eller annan amerikan gott?!)

Så vad göra? Det får nog bli ett besök på Sibylla medan jag funderar på saken. Persoanlmatsalen på jobbet är nämligen semesterstängd.

1 kommentar:

Leo sa...

Jag har svaret klart.

McDonalds McBean går knappt att äta.

Max Greenmål är en fröjd för munnen.