onsdag 30 juli 2008

Seminarietips Pride

Idag öppnar portarna till Pridepark och för min del sparkar även seminarieaktiviteterna igång på allvar. I år är jag direkt involverad i fyra olika seminarier, delvis iklädd lite olika hattar. Jag hoppas och tror att det kommer bli ett antal riktigt intressanta samtal! Programmet i sin helhet finns på Stockholms Prides hemsida. Även RFSL:s webplats rekommenderas för den som söker inspiration.


TORSDAG 31/7

12.00-13.30, Pridehouse: "Räddningstjänst för alla - eller?" Arrangörer: Räddningsverket och Stockholms Brandförsvar. Samtalet leds av Johanne Hildebrandt och deltar gör bl a Göran Gunnarsson, fd GD Räddningsverket, och Jan Wisén, chef Stockholms barndförsvar (jag har en koordinerande roll).

14.00-14.45, Pridehouse: "LGBT-rights in Europe, why these big differences?" Arrangör: Centerpartiet. Jag deltar i panelen för RFSL:s räkning, bland övriga medverkande kan bl a nämnas Lena Ek, Europaparlamentariker (c).

FREDAG 1/8

12.00-13.30, Pridehouse: "LGBT - a European Trade Union Issue?" Arrangörer: Fackliga nätverket Fritt Fram och ETUC, European Trade Union Confederation. Bland de medverkande märks bl a Wanja Lundby-Wedin, LO, och Patricia Prendeville, ILGA-Europa och Catelene Pashier, ETUC (jag är moderator).

15.00-16.15, Pridehouse: "Who defends the Human Rights in the EU?" Arrangör: Junilistan. Bland de medverkande återfinns Thomas Hammarberg, MR-kommissionär, Hélène Goudin, Europaparlamentariker (jl) och Robert Hårdh, GS Svenska Helsingforskomittén (jag är moderator).

Härutöver vill jag slå ett slag för seminariet En svensk soldat som Föreningen HoF arrangerar IDAG på Armémuseum (t-bana Östermalmstorg). Tiden är 13.30-15.00.

Inga kommentarer: