torsdag 14 augusti 2008

Koblancks Afrika

"Hur är negrerna i Sydafrika?"

Jag fick frågan av en släkting i övre medelåldern i samband med en födelsedagsuppvaktning nyligen. Först blev jag paff, nästan förbannad. Sedan samlade jag mig och svarade så pedagogiskt jag kunde att sydafrikaner överlag - oavsett hudfärg - är väldigt vänliga och öppna. Med detta lät hon nöja sig för stunden.

Är man mer geniunt nyfiken på Afrika rekommenderar jag varmt att läsa Anna Koblancks rapportering i DN. Hon skriver kunnigt, engagerat och ofta med ett personligt anslag. Fokus just nu är förstås Zimbabwe men hon gör också regelbundna nedslag i andra delar av denna fascinerande - och för somliga så skrämmande - kontinent. Fortsätt så! Jag kommer i varje fall fortsätta läsa.

1 kommentar:

Geoffrey Goines sa...

Jo både Anna och Ola (Säll) skriver bra och ger en relativt öppen bild av södra Afrika.