torsdag 7 augusti 2008

Sd i medvind?

I gårdagens NA/Bergslagsposten toppade man med nyheten om Sverigedemokraternas opinionsframgångar. Enligt en väljarundersökning som partiet själv beställt skulle det nu vara raka spåret till Riksdagen.

Därtill planeras det för lokalavdelningar i ett antal kommuner i Örebro län. (Dock inte Hällefors ännu så länge och det är ju alltid något!) Sd:s trackrecord på det kommunpolitiska området är ju annars inget som imponerar. Många stolar gapar tomma i landets fullmäktigesalar och antalet förslag är få. Personligen kan jag tycka att vår svenska demokrati förtjänar betydligt bättre än så.

Likväl måste risken för att missnöjesyttringar kommer Sd till godo i nästa val tas på största allvar. Vi som tror på en annan världsbild än Åkesson & co måste ta varje tillfälle till debatt - såväl på riks- som lokalplanet. Tanken på ett nytt Ny Demokrati förskräcker. Jag lovar försöka dra mitt strå till stacken!

2 kommentarer:

Anonym sa...

"Enligt en väljarundersökning som partiet själv beställt skulle det nu vara raka spåret till Riksdagen."

Sverigedemokraterna beställde inte mätningen utan köpte den bara. Även om man hade beställt den hade den givit samma resultat som om Sentio hade gjort den på egen hand. Att man nämner något sådant är endast för att misstänkliggöra Sverigedemokraterna och Sentio. Läs mer här.

"Sd:s trackrecord på det kommunpolitiska området är ju annars inget som imponerar."

Enligt vem då? Enligt vänsterextrema Expos partiska och felaktiga undersökningar, eller enligt Sverigedemokraternas och Ekots undersökningar? Det är bara att välja.

"Många stolar gapar tomma i landets fullmäktigesalar".

En väldigt tjatig "invändning", så jag nöjer mig att klistra in en blogglänk.

"Personligen kan jag tycka att vår svenska demokrati förtjänar betydligt bättre än så."

Äh, struntprat. Du vill säkerligen endast klanka ner på Sverigedemokraterna. Du bryr dig väl knappast särskilt mycket om "vår svenska demokrati", inte minst då detta inte påverkar den på något större plan. Hade detta gällt ett annat parti hade du troligen inte brytt dig nämnvärt.

"Tanken på ett nytt Ny Demokrati förskräcker."

Nu är det ju bara så, som alla som är det minsta insatta i politisk analys samt sd och NyD, att dessa partier har långt mer olikt än likt varandra. Exempelvis har sd funnits i över tjugo år och är här för att stanna.

"Jag lovar försöka dra mitt strå till stacken!"

På vilket sätt, om man får fråga? Är du politiker?

Krister Fahlstedt sa...

Ja, jag är politiskt aktiv!