söndag 9 november 2008

Luftslottet som sprängdes

Redan i förmiddags läste jag hela SvD:s reportage om Bam Björlings tvivelaktiga affärer. Det var illavarslande läsning men jag har fram till nu avstått från att kommentera då det händer att verksamheter som Kvinnoforums får fiender. Därmed skulle det kunna finnas andra bakomliggande motiv till olika kritiska synpunkter eller sakuppgifter som grävs fram.

Nu har jag även sett Kalla Faktas reportage och det blir allt mer uppenbart att Bam och hennes man, Sten Lindeberg, på ett fullständigt skrupelfritt sätt låtit maximering av personliga fördelar gå före verksamhetens väl och ve.

Det handlar om ett missbrukat förtroende. Den typen av fall blir alltid tunga. När den verksamhet man sviker dessutom handlar om stöd till utsatta kvinnor uppstår en närmast irreparabel skada. Jag hoppas att styrelse, bidragsgivare och övriga partners tar sitt fulla ansvar för att gå till botten med det medvetna manipulerande som tycks ha präglat Bam Björlings ledarskap. En polisanmälan borde lura bakom hörnet.

Tyvärr kastar det här en lång skugga över Bam Björlings samlade gärning. Jag förutsätter att varken hon eller hennes make tills vidare inte engageras för något som helst uppdrag i det offentligas regi. Fiffel på mänskliga rättigheters bekostnad gör mig rejält förbannad!

1 kommentar:

Stina sa...

Ja, det här är inget som förvånar mig, även om jag inte trodde att problematiken var fullt så utbredd. Däremot oroar jag mig t ex för vad som händer med de flickor som gått på Xist. Den skolan har fungerat bra, enligt mina kollegor, som tenderar att veta vad de pratar om. Man får hoppas att en annan huvudman kan ta över just den verksamheten.