måndag 17 november 2008

Sara/Claes är frisk!

Tänk - jag har haft det på känn länge...! Min vän Sara/Claes är inte alls sjuk, utan en synnerligen frisk och välmående transvestit.

Från årsskiftet upphör bland annat fetishism, sadomasochism och transvestism att betraktas som diagnoser. På motsvarande sätt plockades homosexualitet bort från listan över sjukdomsbegrepp 1979.

Socialstyrelsens generaldirektör, Lars-Erik Holm, förklarar i DN:

- Att vi tog bort homsexdiagnosen tror jag till viss del har bidragit till att folk har en annan syn på homosexuella idag än på 60- och 70-talet. Det gav homosexuella en självkänsla i och med att de inte längre hade en sjukdomsstämpel på sig. Och det hoppas vi att den här förändringen också ska åstadkomma, säger Lars-Erik Holm.

- Det är viktigt för de här individerna att samhället erkänner dem som fullvärdiga medborgare, säger han.

UTMÄRKT!

5 kommentarer:

Stina sa...

Som varande föredetta socialstyrelseanställd kan jag skriva under på att Lars-Erik är en synnerligen god GD.

Anonym sa...

Det stod också att man senare tänker ta bort pedofili som en psykisk störning. Vore ju intressant med en synpunkt på detta?

Anonym sa...

Det står ju faktiskt att man INTE ska ta bort pedofili som diagnos eftersom det är en kriminell handling som skadar andra.

Krister Fahlstedt sa...

Ur DN-artikeln:

"Andra sexuella beteenden som till exempel [...] pedofili kommer att finnas kvar som diagnoser. Och de kommer inte att tas bort i ett senare skede, enligt Lars-Erik Holm."

Tydligt och bra - och fullt logiskt. Pedofili handlar om övergrepp på barn. Det ska självklart inte friskförklaras eller avkriminaliseras.

Anonym sa...

"Tydligt och bra - och fullt logiskt."
Japp, om man gått på samhällets nidbild och fördomar om dessa sexuella preferenser, så är det fullt logiskt.

Har man däremot lite mer insikt eller använt sin egen tankeförmåga, så vet man att pedofili inte är synonymt med övergrepp på barn mer än telefili(motsvarande sexuell prefernes, attraktion av jämngamla) är våldtäkt.
Man vet oxå att pedofil betyder sexuell attraktion riktad mot prepubertala barn. Det är inte synonymt med förövare.

Citat DN:
"Andra sexuella beteenden som till exempel transsexualism, exhibitionism, voyeurism och pedofili kommer att finnas kvar som diagnoser. Och de kommer inte att tas bort i ett senare skede, enligt Lars-Erik Holm.

- Jag tror inte det. Transsexualism behöver vara kvar för att kunna genomföra könsbyte i sjukvården och de övriga är kriminella handlingar som skadar andra, säger han. "


Jag har själv den sexuella preferensen voyarism. Jag har levt med detta i 25 år. Det är en utlevd sexualitet. Men Lars-Erik, påstår att jag är kriminell! Jag som aldrig ens kör för fort eller fildelar.
Och inte vill socialstyrelsen lyssna på oss med kunskap i ämnena. Nej, man tar sina beslut grundat på okunskap trots att det står på deras sida att dom jobbar för att sprida kunskap.

Med okunskap stigmatiseras människor. Som voarysim klarar man sig bra, mina medmänniskor kan förstå att detta är en läggning som går utmärkt att leva ut på ett sätt som inte skadar.
Våra pedofiler däremot har det fan så mycket värre. Det uppskattas finnas 3-5 % med mer eller mindra avgörande pedofil läggning. Hur många som är öppna med detta känner ni till?

Finns ingen minoritetsgrupp i vårt samhälle som har det värre än pedofilerna, anser jag. Detta oavsett dom dom utlever sin pedofili på ett kriminellt sätt eller inte. Stigmatisering och förtryck av människor för att samhället lider av okunskap.

Tycker ni det är bra?

Vill ni bota er fördomsfullhet och basera era åsikter på kunskap i ämnet?
Här har ni två bra bloggar jag med värme rekommenderar:
http://alex.pedofil.se/
http://nicolaidebauer.wordpress.com/


Här skriver jag en reaktion till DN-artiklen om utlevd voyarism:
http://minatankar1.wordpress.com/2008/11/25/jag-ar-kriminell-sjuk-och-stord/