onsdag 17 december 2008

Congress of the People

Jag har just avverkat mitt första träningspass som 40-åring. Det blev 25 minuter på löpbandet i bra tempo. Än finns det hopp för gubben...!

Jag noterar också att jag numera delar födelsedag med en spännande politisk kraft i Sydafrika. DN rapporterar:

Temperaturen steg avsevärt i sydafrikansk politik på tisdagen då det nya politiska partiet Cope, Congress of the People, officiellt lanserades i staden Bloemfontein, med sikte på att utmana regeringspartiet ANC i valet nästa år.

Copes politiska ideologi och program är ännu något oklara, men de nyvalda ledarna ställde sig på tisdagen bakom den marknadsinriktade ekonomiska politik som fördes under Mbekis regering, lovade att arbeta för kvinnors rättigheter, utveckla landsbygden, och verka för en "sann multikulturalism" i Sydafrika. Tre av partiets fem högsta poster hålls av kvinnor, de två högsta ledarna är dock båda män.

ANC har betytt allt för Sydafrikas utveckling från statsledd rasism till en hyggligt väl fungerande demokrati. Men att i praktiken upprätthålla ett enpartisystem är förstås inte gångbart i längden. Dessutom känner jag oro inför Jacob Zumas person och ledarskap.

Det är därför med stor glädje jag välkomnar och lyckönskar Copes inträde på Sydafrikas politiska scen!

Inga kommentarer: