onsdag 4 februari 2009

Ändamålet helgar medlen

Ikväll hade jag verkligen velat vara med på Stockholmscenterns politikpub där framtida energiförsörjning diskuterades. Snacka om bra tajming!

Parallellt har riksdagsgruppen gett våra c-ministrar mandat att förhandla om eventuell kärnkraftsutbyggnad. Jag tycker det är bra även om det svider en del i centersjälen. Jag var varm Linje 3-anhängare (om än en mycket ung sådan...!) vid tiden för folkomröstningen och har i grunden samma uppfattning nu som då.

Kärnkraft kommer aldrig kvala in som ett förnyelsebart energislag. Såväl utvinningen av uran som avfallshanteringen utgör en miljöbelastning som är svår att överblicka. Därmed har kärnkraften en begränsad framtid och visionärt bör den tveklöst fasas ut.

Det är min ideologiska hållning. Ändå ser jag att den öppning som nu sker är rimlig och pragmatisk. Jag känner mig fullständigt trygg med att eventuell nysatsning på en eller annan reaktor kommer kopplas till motsvarande storsatsningar på förnyelsebara energislag. Däri ligger framtiden.

Ändamålet helgar medlen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra sammanfattning på läget. Centerpartister måste undvika uppträda som politiska offer i kärnkraftsdebatten. Det har bara gynnat andra partier där man mer eller mindre skamlöst svängt som vindflöjlar genom åren och låtit centern sitta med även deras Svarte Petter.

P-E

Anna Andersson sa...

Idag provgrävs det inför den nya vindkraftsparken som Vattenfall planerar i Mästermyr. Välkommen att komma hit och kolla vindsnurror framöver!
/Anna

http://www.vattenfall.se/www/vf_se/vf_se/518304omxva/518334vxrxv/521964aktue/1362340mxste/index.jsp