tisdag 3 februari 2009

Årets Kämpe

Många är de som hyllar Andreas Lundstedt idag. Utnämningen till Årets HomoQX Gaygala är förstås extremt välförtjänt. Kampen mot HIV är på inget sätt över och Andreas personliga mod betyder mycket för att bryta den stigmatisering som fortfarande omgärdar sjukdomen.

Men jag skulle vilja lyfta fram en annan pristagare också, nämligen Janne Wisén, chef för Storstockholms branförsvar. Tillsammans med min gamle "vapendragare" Göran Gunnarsson tog han initiativ till räddningstjänstens Pridedebut i somras. Att det räckte hela vägen till priset som Årets Kämpe känns fantastiskt roligt!

Stort grattis till er båda!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det kan kanske var läge att lyfta fram Hatbrottsjouren med.. Så mycket jobb som dom lagt ner för att skall kunna känna oss lite säkrare. För att inte tala om den fantastiska insatsen dom gjorde för att få fast Smeden!!

Krister Fahlstedt sa...

Jag hänvisar till tidigare inlägg:

http://fahlstedt.blogspot.com/2008/10/aktiv-hatbrottsbekmpning.html

Jag tror alltså på hatbrottsjourer som sådana. Samtidigt bör den allvarliga kritik mot just Stockholmspolisens satsning, som nyligen kommit fram, tas på största allvar. Därav att jag vill vara en smula sparsam med mitt beröm.