måndag 9 februari 2009

En mycket modig kvinna

Anja Grenstad är en stark och modig kvinna. Hon är en driftig egenföretagare och dessutom en extremt god ambassadör för Sverige. Till det kommer att hon råkar vara gift med marininspektören.

I den rollen ingår viss utlandsrepresentation. Enligt gällande regelverk får medföljande då ersättning för förlorad arbetsinkomst. Det är inte mer än rimligt mot bakgrund av hur mycket jobb det faktiskt är om man tar uppdraget på allvar. Och det råkar jag veta att Anja gör.

Trist nog har det uppstått en konflikt om vilken ersättning Anja har rätt till. Mot bakgrund av de senaste dagarnas uppmärksamhet kring representationsreglerna i allmänhet har Anja nu känt sig föranledd att ta bladet från munnen. Till realtid.se säger hon bland annat:

"Har du talat med din man inför den här intervjun?
– Tycker du att jag ska behöva göra det? Visserligen förstår jag att den här intervjun kan skada min mans karriär, men jag vill inte tro det. Vi lever ju ändå i en demokrati.

Känner du dig inte illojal som öppet går emot landets överbefälhavare?
– Nej, ÖB har själv sagt att försvaret ska ha högt i tak och det är bra med oliktänkande. För egen del tycker jag det är en skyldighet att våga säga vad man tycker.

Om du har rätt, varför får du då inte betalt?

– Det verkar som om ÖB och försvaret har svårt att acceptera att här har vi en kvinna som klarar av att tjäna lite mer pengar än vad som kanske är vanligt för vara gift med en officerare."

Så talar en självständig kvinna som vägrar ta skit och för det beundrar jag Anja. I sak har jag ingen uppfattning om vad som är rätt eller fel. Men frågan borde definitivt ha kunnat skötas snyggare från Försvarsmaktens sida.

1 kommentar:

Anonym sa...

Trist........låter som de gamla betongskorna igen.