söndag 15 februari 2009

SJ, SJ, gamle vän...

Kära sambon har åkt mycket tåg på sistone och SJ:s halvtaffliga försök till punktlighet och service har inte direkt imponerat. Idag var det min tur att drabbas.

Jag är på väg till Halmstad för att sitta ordförande på RFSL Hallands årsmöte kl 15.00. Och det tar som bekant sin lilla tid att tråckla sig dit. Malmötåget till Nässjö och sedan Krösatåg ut till kusten var planen.

På Stockholms Central meddelades att X2000 söderut skulle bli minst 30 minuter sent. Jag såg därmed anslutningen från Nässjö gå upp i rök och i förlängningen årsmötet också. Vad göra? Det här löser kundtjänst, tänker jag naivt, och knallar dit. Men tji fick jag. De bekräftade problemet i sin helhet men hänvisade resolut till tågmästaren på det försenade tåget. Ombokning till Göteborgståget som går strax, föreslog jag? Det hinner vi inte, blev svaret.

Skam den som ger sig. Fortfarande med några minuter till godo traskar jag iväg mot spår 10 och lyckas få syn på en tågmästare. Snabbt förklarar jag min situation och erbjuds utan krusiduller en plats på X2000 mot Göteborg. Förvisso i 2:a istället för 1:a klass men det spelar i sammanhanget ingen roll. All heder åt denne smidige SJ-medarbetare!

Nu är jag således på väg och ligger till och med före tidsschemat. Däremot är jag skriande hungrig. Ja, men gå och köp frukost i bistron då, tänker kanske någon! Nej, si det går inte. Deras kortläsare är nämligen ur funktion och man accepterar bara kontanter. Just den handelsvaran är något som jag sällan eller aldrig har på mig...

Jag får väl dricka mycket kaffe istället. Det ingår iallafall som förmån (!) när man uppnått svart medlemsnivå i PRIO. Själv hade jag föredragit punktliga tåg och en serviceorienterad kundtjänst.

Inga kommentarer: