måndag 2 mars 2009

Rustad för Afghanistan



Idag har jag ryckt in på Livgardet i Kungsängen. Det är lite som att kastas 20 år (drygt...) tillbaka i tiden då jag som ung, förväntansfull värnpliktig klev innanför grindarna på dåvarande F10 i Ängelholm.

Morgonen ägnades åt hälsoundersökning och resten av dagen åt att hämta ut personlig utrustning i smått ofattbar mängd... Och då har vi ännu inte fått ut ökenuniformen än. Nu ikväll återstår att inventera, sy, montera och få in allt i de alldeles för trånga skåpen. På ett eller annat sätt ska det säkert gå och i morgon bitti bär det av ut på skjutbanan.

Därmed är Afghanistanförberedelserna igång på allvar. Givetvis följer jag också nyhetsflödet därifrån med stort intresse. Igår kunde vi notera att Karzai, den sittande presidenten, försöker tidigarelägga kommande presidentval från månadsskiftet augusti/september till april. Det känns djupt oroande ur ett demokratiskt perspektiv. Hillary Clinton har snabbt reagerat och jag hoppas att fler ledande politiker följer hennes exempel. Afghanistan förtjänar en fri, rättvis och säker valprocedur!


Min utrustning, samlad på det som är min sängplats de närmaste 7 veckorna.

Inga kommentarer: