tisdag 14 april 2009

Live your dream



Jag är ledig några dagar och har tagit stugan utanför Hällefors i besittning. För mig finns nog ingen plats som är mer lämpad för eftertanke.

För snart 10 år sedan började jag drömma om ett framtida liv i Sydafrika. Numera har jag även en underbar man att leva den drömmen med. Sydafrika är ett fantastiskt land, inte minst genom sin nutidshistoria. Resan från apartheid till demokrati och motor i den afrikanska unionen är overkligt häftig.

Nästa vecka går Sydafrikas 48 miljoner invånare till öppna och fria val. Det är givetvis inte helt okomplicerat. Som den unga demokrati man är har ANC intagit en närmast enpartiliknande ställning och dess nya ledare, Jacob Zuma, omgärdas av allehanda korruptionsanklagelser (i vilka Sverige för övrigt figurerar flitigt...). Likväl förväntas han bli landets näste president och det bör vi konstruktivt förhålla oss till. Personligen håller jag ändå tummarna för COPE, Congress of the People, i ännu några dagar.

För egen del är detta också en stor dag. Nyss undertecknade vi köpehandlingarna för lägenheten i St Lucia, norr om Durban. Jag inser förstås att vi är extremt lyckligt lottade som fått denna chans. Samtidigt är det inget att be om ursäkt för. Vi har själva jobbat ihop slantarna (eller åtminstone till förtroendet för bankkrediten...) utifrån en gemensam målmedvetenhet. Det gäller att våga leva sin dröm!

En annan dröm jag har är om ett enat Europa. Dela den gärna med mig! Jag kandiderar i valet till Europaparlamentet för centerpartiets räkning. Men oaktat sympatier är det viktigaste att rösta överhuvudtaget. Jag är rätt säker på att våra vänner i Sydafrika håller med om det.

Inga kommentarer: