måndag 15 juni 2009

Utflykt

I veckan som gått har jag återigen haft förmånen att röra mig utanför campen. Denna gång styrdes kosan mot Sheberghan i provinsen Jowzjan, ca två timmars körning från Mazar-e-Sharif. Vi har ett provinskontor (PO) där och jag hoppas förstås kunna besöka dem med jämna mellanrum.

Samtidigt knyter jag också upp värdefulla kontakter med olika företrädare för den afghanska människorättsrörelsen. Många gör fantastiska insatser - mer eller mindre i det tysta och inte sällan med fara för eget liv - för att hjälpa utsatta människor och driva utvecklingen framåt. För oss gäller det att aktivt visa vårt stöd och bidra till ett säkert klimat att arbeta vidare i. På köpet får vi själva en bättre omvärldsuppfattning. Här följer några bilder från turen till Sheberghan.



Tältet till vänster utgjorde mitt nattlogi. Ett klart OK "hem".



Så här ser afghanska hem ut när vi rör oss i stadsmiljö. De höga murarna finns överallt. Syftet är framförallt att skydda från insyn så att kvinnorna inte ska exponeras för främmande blickar.



Inne på PO-området finns en nyskapad liten oas som döpts till Yggdrasil. Här författades en och annan text under min vistelse.



Solnedgång över staden.



Här har vi just genomfört ett möte med Magfhirat, en av dessa fantastiska kvinnor. I bokhyllan hade hon ett foto på sig själv tillsammans med vår förra försvarsminister, Leni Björklund. Det var hon med rätta stolt över!

Inga kommentarer: