måndag 31 augusti 2009

Women's Business Federation

Jag har inte kommenterat partipolitik sedan EP-valet vilket känns ganska befriande... Men idag vill jag i alla fall rekommendera till läsning av en träffande analys i SvD: M sätter C på pottkanten.

I Afghanistan närmar det sig leave för min del. Därmed inte sagt att tempot är lugnt. Igår bar det av till centrala Mazar-e-Sharif för att medverka vid en konferens arrangerad av Afghan Women's Business Federation. Uppskattningsvis 70-80 personer deltog, i en härlig mix av lokala affärskvinnor, regionala höjdare plus en och annan internationell aktör. Vårt arbete för att stärka kvinnors ställning uppmärksammades flitigt och det känns förstås särskilt bra.



Marie och vår tolk utanför entrén till Chambers of Commerce kontor.



Lokalt hantverk visades upp och dagen till ära fanns en hemvävd svensk flagga bland produkterna.



VIP-gästerna förväntades sitta vid podiet och jag var tydligen en av dem... På min högra sida (till vänster i bild) har jag en av guvernörens medarbetare och vid sidan om honom sitter Friba Majeed som är chef över Women's Affairs i Balkh-provinsen. Hon höll senare ett mycket inspirerande och berömmande tal. Noterbar är också PRT-logon i banderollens nedre högra hörn.



Delar av publiken i källarlokalens lätt dunkla ljus.



Vår eskort på någorlunda diskret avstånd och strategiskt placerad i skuggan. Stödet från skyttekompaniet fungerar för övrigt strålande. Tack för det!

Inga kommentarer: