lördag 10 oktober 2009

Annorlunda vardag

10 oktober. Det blev alltså dagen då utomhussäsongen på allvar tog slut... I fem go'a månader har jag ätit frukost ute men morgonens blygsamma 10 grader tvingade in även mig i tältvärmen. Vintern är obönhörligen på väg.

Bortsett från denna nyordning har saker och ting återgått till det "normala" efter torsdagkvällens eldöverfall som skadade en av våra soldatkollegor illa. Vi håller förstås alla tummarna för att det på sikt inte blir några bestående men, vare sig fysiskt eller psykiskt, för någon av de närmast inblandade. Ingen är oberörd när något som detta sker även om vi är klart medvetna om riskerna och fullt beredda på att det kommer att hända igen.

Samtidigt kan det vara bra att påminna sig om att de våldsamma mörkerkrafterna är i minoritet. Det stora flertalet välkomnar den internationella närvaron som ett steg på vägen till fred, säkerhet och utveckling i Afghanistan. Bilden nedan får symbolisera det. Jag tog den i torsdags förmiddag i samband med ett besök på en lokal hantverksutbildning för kvinnor.



Det finns hopp. Men ännu ett tag behövs ISAF.

2 kommentarer:

Anders Flanking sa...

Vi är många som följer era insatser därborta. Tack för en bra intervju i tidningen C. Du kan läsa om mina åsikter om Afghanistaninsatsen på min blogg i fredags. Vi har nu en viktig uppgift att informera om varför vi svenskar har ett ansvar, som alla länder med förmånen att vara demokratier har- även vi.

Krister Fahlstedt sa...

Tack! Stödet hemifrån är extremt centralt - såväl vad gäller familj och vänner som den politiska och allmänna uppbackningen!