tisdag 26 januari 2010

SA 2010 - update 6

Så, vad har hänt sedan sist…? Först och främst har Daniel åkt hem. Men helt planenligt, ska sägas. För mig innebär det väl inga andra fördelar än att jag med gott samvete kan sikta in mig på ett bord i solen till lunch. Något mått av skugga brukar annars efterfrågas.

Sista gemensamma kvällen tillbringade vi ett par timmar vid Boardwalk och fick oss till livs både betande flodhäst och en krokodil som fångade en jättelik ål. Det senare utlöste febril aktivitet bland övriga krokodiler som raskt övergav sitt solbadande. Oklart vem som i slutändan fick sista tuggan men vi fick i alla fall härlig vildmarksaction (och en kall öl därtill)!



Bilden ovan togs under en tidigare promenad. Men måhända är ålen den samma? Bildbevis i övrigt kommer dröja tills filmerna från systemkameran är framkallade.



I morse gav jag mig av till den närmsta större parken för lite safari på egen hand. Parken heter Imfolozi och ligger ca 6 mil västerut. Och det blev minsann god utdelning! En ensam lejonhona i rörelse på ca 20 meters håll, elefant och noshörning betydligt närmare och bufflar på halvdistans. Det innebär 4 av the big five inom loppet av några timmar! Bilden är tagen med mobilkameran men förhoppningsvis kan ett par elefanter skymtas ändå. En stund senare smög jag förbi på inte stort mer än en snabellängds avstånd…



Ett litet missöde inträffade också. När jag körde om en traktor som klippte gräs i vägrenen sprätte en sten upp och flög med full kraft in i bakrutan på min hyrbil. Det blev en j-a smäll! Och resultatet kan ni se själva. Men en mycket smidig hantering av damen på det lokala AVIS-kontoret här i St Lucia innebär att jag numera är kostnadsfritt uppgraderad till en Golf. Service när det är som bäst!

Inga kommentarer: