tisdag 16 februari 2010

Soldatyrket - ett förtroendeuppdrag

När jag gav mig in i diskussionen om sexköpssoldaternas framtid insåg jag förstås att det skulle bli ett eller annat mothugg. Men den etikett av "moralkonservatism" som anonyma kommentatorer försöker klistra på mig köper jag inte. For the record: Jag har en synnerligen liberal syn på sex, kärlek och relationer. Människors fria val måste alltid vara ledstjärnan, så länge de inte skadar andra.

I vanliga fall skulle jag alltså inte bli överdrivet upprörd över ett bordellbesök (även om jag anser att handel med människokroppar är en dålig idé). Saken är den att detta inte är ett vanligt fall. Soldatyrket är nämligen inte bara självuppoffrande och farligt. Det är också ett förtroendeuppdrag. Du är utsänd i det svenska folkets och det internationella samfundets tjänst för att värna fred, frihet och mänskliga rättigheter. Det kräver omdöme - i varje enskilt moment.

Ytterst handlar det om att vinna lokalbefolkningens respekt. Hela befolkningen - det vill säga kvinnor, män och barn. I den rollen är man inte särskilt trovärdig om man i grupp, bara några månader tidigare, utan större betänkligheter köpt kroppar för egen njutnings skull. Och dessutom i anslutning till tjänsten.

I min värld måste karantäntiden för den här typen av beteenden vara något längre än ett halvår. Om 1, 5 eller 18 av sexköpssoldaterna i detta nu sitter på ett flyg på väg till Afghanistan bör de därför erbjudas plats på vändande flyg hem. Så enkelt är det. Eller?

4 kommentarer:

PN sa...

Jag kan hålla med delar av ditt argument, men vad de gjorde är helt lagligt - i Tyskland. Den moraliska aspekten, huruvida det är lämpligt och vilket föredöme man är, kan man alltid tvista om och är generellt väldigt subjektivt. Men, tycker jag de fortfarande har rätten att skickas ut? Ja, absolut. Vad de gör på sin fritid skall folk inte lägga sig i, så länge inga lagar bryts.

Det finns mängder av exempel av förtroendevalda som gjort dåliga beslut och brustit i omdömet - i tjänsten, i Sverige - men de har fortfarande vårt förtroende. Märkligt, ja. Men likväl sant.

Anonym sa...

Men lille vän vakna. Du har själv varit ute. Vart tror du vi hittar soldater som i framtiden vill ut var tredje år och lösa militära uppdrag i livsfarlig miljö? Adolf Fredriks gosskör? Nä bland samhällets tvärsnitt. I det tvärsnittet hittar du grabbarna som ibland trampar snett. Alla kan inte ha en så oerhört upplyst attityd som du och jag. Det kan vi inte acceptera självklart, men vi kan föga ändra på en hel värld och ett helt svenskt samhälle över en natt. Så; please with sugar on top, stäng av bakmaskinen där moralkakorna just nu väller ut över golvet och tenderar till att kväva dig själv och andra. Vi ska ha synpunkter och vi måste reagera men vi skall inte drabbas av högmod!

Anonym pga moralcensuren i FM

Krister Fahlstedt sa...

Anonym: Vet inte vem du är men jag är inte din "lille vän". Lägg ner den tonen.

Anonym sa...

Soory om du blev putt men vad tror du jag blir när det skall springas gatlopp i moralens namn hela tiden. Vilket ledarskap skall vi ha? Vart går gränserna? Just nu är det allmänt skitnödigt över ytan i FM å gud hjälpe den som vill ha debatt som inte passar för stunden. Att kalla hem några soldater för att de på fyllan gjort bort sig är som att utdöma dödsstraff för att gå mot rött. Jag lärde mig en gång att har man felat och erkänner (vilket grabbarna har gjort annars hade det aldrig kommit fram) så skall man ha bassning och chans till bättring. Dessa grabbar är diskade för all framtid eller? I så fall tror jag att ALLA skall rannsaka sig själva och sedan får vi se hur många som står kvar. Jag skulle kunna rapa upp många moralväktare i FM ledning som INTE vill att deras kurstid på Karlberg, Näsbypark, Uppsala detaljanalyseras med dagens moralglasögon.

Fortfarande Anonym men riktigt förbannad