fredag 26 mars 2010

Från Pápa till Berga

Så bär det då hem efter ett par bra och intressanta dagar på Pápa Airbase i Ungern. Det är där som vårt strategiska transportflyg (C17) finns stationerat genom ett unikt samarbete mellan 12 länder. Några bilder blir det tyvärr inte, på grund av värdlandets hårda fotorestriktioner.

Ungern är för övrigt något av ett kontrasternas land. Å ena sidan är bilparken tämligen modern, å andra sidan ser du fortfarande en hel del Trabanter puttra omkring. I en leksaksaffär jag besökte igår såldes cigaretter som den självklaraste sak i världen. Och i en barnklädesaffär displayade man flitigt playboykaniner av allehanda slag... Så kan det vara.

Men nu styrs kosan tillbaks mot trygga Sverige (OBS - ironi!). Innan jag håller helg ska det också hinnas med ett kvällsbesök i Berga där nätverket för värnpliktiga kvinnor (NVK) har konferens. Det ser jag fram emot. Jag hoppas också innerligt att nätverket hittar en form för att fortsätta även sedan plikten övergått till frivillighet. All min erfarenhet säger mig att denna typ av forum behövs!

Inga kommentarer: