torsdag 3 juni 2010

Religiös överkänslighet



Elisabeth Ohlson Wallin är en gudabenådad fotograf. 1998 blev hon känd för kyrkor och allmänhet genom utställningen "Ecce Homo". 2007 var det vernissage för den mycket starka "In hate we trust". Ett genomgående budskap i hennes konstnärskap har varit att påvisa homofobins olika skepnader och konsekvenser i samhället.

Elisabeths senaste projekt är utställningen "Jerusalem". I Expressen förklarar hon idén så här:

"Att resa till Jerusalem för att fotografera en utställning om förtryck av hbt-personer kan verka som ett dumdristigt projekt. [...] Framför mig såg jag bilden av två homosexuella män som kysser varandra mitt i Jerusalem. Mitt på de steniga gator som kanske Jesus och Mohammed en gång gått på."

Utställningen skulle ha visats på Världskulturmuseet i Göteborg som också delfinansierat arbetet. Nu har emellertid ledningen fått kalla fötter och vill inte längre visa "Jerusalem" i det format den är skapad. Det är extremt anmärkningsvärt.

Få saker gör mig mer illa berörd än när religiös överkänslighet förvandlas till censur. Denna debatt kan knappast tolkas på annat sätt. Yttrandefriheten måste hållas helig även när den tar sig religionkritiska uttryck. Därför måste Jesus självklart få gestaltas som bög eller Mohammed som rondellhund. Och därför hoppas jag att Världskulturmuseet visar ryggrad och omprövar sitt hariga beslut!

Inga kommentarer: