onsdag 9 juni 2010

Skattesänkar-Ohly

Det finns tydligen EN skatt som Ohly vill sänka... Ur DN:s partiledarintervju:

– Jag är väldigt övertygad om att elit behövs i idrotten. Och när Andreas Johansson flyttar från Wigan i England så väljer han inte Djurgården utan han väljer Aalborg. Inte därför att han tror att han utvecklas mer som spelare där utan av det enkla skälet att han tjänar dubbelt eller tre gånger så mycket utan att Aalborg behöver betala något mer än vad Djurgården var villiga att göra. Det är en konkurrenssituation och det gäller inkomster under kort tid. Då anser jag att Sverige i likhet med Danmark och Norge ska sänka skatterna för dessa fotbollsspelare.

Där ser man! Och visst är jag öppen för det. Men det finns betydligt viktigare skattelättnader att göra, i termer av enskilda yrkesgrupper. Jag tänker i första hand på soldater i utlandstjänst. De är kvinnor och män - utsända av nationen Sverige - som löser komplexa uppgifter i FN:s namn. En skattebefrielse vore ett viktigt erkännande av de oerhörda uppoffringar som görs, såväl av soldaterna själva som av deras anhöriga.

Vänsterledaren fortsätter på fotbollstemat:

– Jag får fortsätta tänka fritt ett tag till. Och så får jag väl diskutera med mig själv eller vem annars som blir finansminister efter valet….

Smaka på den - Ohly som finansminister...? Det ger mig samma rysningar som tanken på att han skulle kunna bli utrikes-, försvars- eller näringsminister. Eller vilken annan ministerpost som helst med tanke på regeringens kollektiva beslutsfattande... Låt oss hoppas att vi slipper det scenariot efter den 19 september!

1 kommentar:

Anonym sa...

DET VÄRSTA MED OHLY ATT HAN ÄR FÖR PAPPERSLÖS AMNESTY I SVERIGE
HAN VILL ALLTSÅ SÄNKA SVERIGE! hUR DUM FÅR MAN BLI?