tisdag 8 juni 2010

Sudan nästa!

Det är visserligen sju månader kvar till det är dags för mig att styra kosan mot Sudan. Men jag har så smått smugit igång faktainsamlingen och bland annat varit i mailkontakt med den kollega jag är tänkt att efterträda.

Stationeringen blir i de absolut sydligaste delarna av landet och möjligen i en ort som heter Meridi. Av den initiala rapport jag fått är det förhållandevis lugnt i området just nu och de dagliga utmaningarna är därför delvis av ett annat slag... Min kollega skriver (från engelskt tangentbord):

"I ovrigt har regnperioden borjat sa det ar regn i stort sett dagligen. Det gor att folket ser mer positivt pa framtiden eftersom det varit vattenbrist och matbrist men ocksa att djurlivet har exploderat. Vi har hela tiden nya malariapatienter (6 av15 UNMOs har haft malaria). Senaste tre veckorna har vi haft ihjal 34 ormar varav ungefar halften svarta mambor."

Min nyfikenhet ledde mig också ut på google och där snubblade jag över Davids blogg. Vi känner inte varandra men han jobbar som volontär i just södra Sudan och hans blogg verkar ge en mycket bra känsla för miljön i området. Följ den gärna - det kommer jag att göra!

Samtidigt som detta inlägg skrivs hör jag att Sudan är på tapeten i två (!) av Rapports morgonnyheter. Det gäller Lundin Oil och uppblossande strider i Darfur. To be continued...

Inga kommentarer: