måndag 26 juli 2010

Pride - ett fokus som behövs!



Få kan väl ha missat att årets Pride-festival rullar igång idag med seminarier och evenemang på bred front. Som alltid ligger en hel del förväntan i luften så här precis i starten... Årets upplaga innebär ju också en spännande ansiktslyftning med området kring Sjöhistoriska som nav i stället för Tantolunden.

Säkert som Amen i kyrkan är också att Pride och hbt-rörelsen kommer dra på sig kritik. En favoritingång brukar vara att tingens allmänna ordning är god och att Pride (sedan länge) spelat ut sin roll. Jag håller inte med.

På Brännpunkt i dagens SvD finns en artikel vars budskap på ett sätt är sympatiskt men som inte går att tugga i sig helt utan reservation. Skribenten Elin Grelsson talar där om en missriktad hbt-politik och vänder udden mot hbt-rörelsen själv. Enligt henne skulle den inte ha genomskådat "toleransfernissan" och därmed ha missat att lyfta fram och problematisera heteronormen.

Hrmmm... Jag vågar nog påstå att bland annat RFSL varit synnerligen drivande i denna process. Sedan flera år bygger exempelvis RFSL:s utbildningar för skolor och arbetsplatser just på ett normkritiskt förhållningssätt. Väldigt lite finns kvar av gamla tiders "vittnesbörd" och offerperspektiv. Jag menar därför att Grelsson i all sin välmening sparkar in vidöppna dörrar.

Jag tycker mig också i artikeln uppfatta en underton av att ifrågasätta om hbt-frågor specifikt behöver synliggöras. Rätt tolkat eller ej i just detta fall så är det en invändning jag ofta möts av i olika sammanhang. Och här är mitt budskap glasklart: Vi får aldrig låta en rosenskimrande dröm om total mainstreaming leda till att vi inte vågar lyfta fram enskildheterna!

Vi behöver både spets och bredd i diskussionen och jag är övertygad om att vi faktiskt klarar av att hålla flera tankar i huvudet samtidigt. Det faktum att en vecka som Pride stenhårt fokuserar på hbt-rättigheter innebär inte att vi förlorar helhetssynen - det vill säga visionen om ett samhälle präglat av respekt, mångfald och likvärdiga möjligheter för ALLA. Jag tror tvärtom att olika skiftande fokus stärker varandra och utvecklar helheten.

Nåväl; i huvudsak är min ambition att vara "ledig" under denna Pride och för första gången ta mig an festivalområdet som glad privatperson. Vi får se hur det går... Två seminarier har jag dock tackat JA till att medverka i som moderator. Det första går av stapeln i eftermiddag under rubriken "Förtryck eller förändring? Chefens betydelse för en öppen och inkluderande arbetsmiljö." Intresserad? Kom till Bandlerrummet på Kulturhuset klockan 14.00.

Inga kommentarer: