tisdag 24 augusti 2010

En klok general

Jag har en klok chef. Det här är ett utdrag ur hans senaste nyhetsbrev till Flygvapnets personal:

Försvarsmaktsledningen har besökt PRIDE och FM deltog som vanligt för att sprida information om HBT-arbetet inom FM. Jag var där under onsdagen och fick möjlighet att prata med ”eldsjälarna” som var i full färd med att sätta upp arrangemanget. Det var intressant och bra. Det som gjorde mest intryck var en diskussion jag hade med en kvinnlig värnpliktig från LSS. Härligt att träffa unga människor som med självförtroende och saklighet vågar diskutera svåra frågor. LSS fick mycket beröm för det sätt som HBT-frågor hanteras med de värnpliktiga. Bra. Förra året var jag på PRIDE tillsammans med Micael Bydén men i år fick han inte ihop familjens semesterplanering med PRIDE.

Jag fick en fråga av en bekant varför jag gick till PRIDE. En bra fråga eftersom svaret kräver en tanke. Jag gick till PRIDE för att det är en viktig signaleffekt att vi chefer är där för att markera att FM arbetar med dessa frågor. Jag gick också på PRIDE för att jag har som utgångspunkt att värna om minoriteter. HBT-personer är en minoritet. Alla enskilda människor är en del av någon minoritet i något avseende. Om vi alla behandlar alla andra med den respekt vi själva vill bli behandlade när vi är minoritet så tror jag vi kommer långt. Dessutom gick jag på PRIDE för att skänka några tankar till en kamrat som för tjugotalet år sedan valde att ta sitt liv för att han inte vågade "komma ut". En situation han kom i p.g.a. omvärldens normer och värderingar. Det är en fullständigt förskräcklig tanke att föreställa sig hans tankar och kval. Jag hoppas vi har kommit lite längre sedan dess.


Jag har genomfört många hbt-föreläsningar för chefer och kollegor genom åren. En fråga återkommer ständigt: "Vad kan jag göra?". Mitt grundsvar har alltid varit att det handlar om att visa var man står. Att göra det tydligt för sin omgivning att han eller hon som vill berätta för mig att han/hon är homo eller bi kommer jag ta emot med öppna famnen och respekt. Det här är ett klockrent exempel på det. Tack, Anders!

Flygvapeninspektörens nyhetsbrev i sin helhet kommer snart kunna läsas här och mitt blogginlägg kring hans Pridebesök finner du här.

1 kommentar:

Tommy Bengtsson sa...

Hel rätt! Anders Silwers syn stödjer jag till 100%. Hade samma känsla när jag besökte Pride som förbandschef för ett antal år sedan. Vi som är chefer (jag år förvisso ingen chef längre) skall vara där för visa vår inställning i frågan och därmed vara ett naturligt stöd för våra HBT-kollegor. Särskilt viktigt för de yngre. Det var i alla fall min slutsats efter samtalen med dem den gången.