fredag 27 augusti 2010

När Ohly får diktera...



I förmiddags var jag på ett seminarium om förbättrat anhörigstöd för soldater i utlandstjänst. Det var bra och högst välkommet! Starkast intryck gjorde den danska psykologen Rikke Hogsted. Hon har satt barnens perspektiv i fokus och skapat en bok som hjälper till att att förklara och sätta ord på känslor för våra minsta anhöriga. Den har nu köpts in och översatts av Försvarsmakten. Själv hoppas jag kunna testa boken på mina kusinbarn (10 och 7 år) som kommer på besök till helgen.

Samtidigt som seminariet pågick på Armémuseum passade de rödgröna på att presentera sin Afghanistanstrategi. Kontrasten blir onekligen märklig, på gränsen till surrealistisk. Deras vilja att satsa mer på bistånds- och utvecklingsinsatser är inget att säga om. Det är däremot deras naiva - och i mina ögon ansvarslösa - idé om att påbörja en svensk truppminskning redan i början av nästa år för att slutföra den 2013.

Jag har nyligen upplevt verkligheten på nära och håll och vågar påstå att de rödgrönas prognoser är helt orealistiska. Vill vi inte skapa kaos måste ett successivt tillbakadragande styras av den faktiska utvecklingen på marken, inte av Lars Ohly. Nu har man dessvärre valt den omvända ordningen och det är bara att beklaga - å det afghanska folkets vägnar.

Personligen hade jag både hoppats och trott på mer av statsmannaskap från Mona Sahlins sida. Hon är klok och lyssnande och jag har mycket svårt att tro att dagens uppgörelse speglar den känsla hon tog med sig från sin egen Afghanistanvistelse nyligen. Jag kan förstås ha fel men jag tror ändå Mona om mycket bättre än så här.

Som en avslutning på programmet på Armémuseum fick vi en guidad visning av utställningen Fredssoldater. Den har funnits där i ungefär ett år och uppdateras ständigt. Vårt land en stolt tradition att leva upp till, delvis obekant för svenskar i allmänhet. Jag kan verkligen rekommendera ett besök för den som har vägarna förbi huvudstaden! Men Lars Ohly har förmodligen inte varit där, på samma sätt som han inte satt sin fot i Afghanistan...



Läs gärna även hur Wiseman, Staffan Danielsson och Kerstin Lundgren kommenterar det rödgröna beskedet.

2 kommentarer:

Razmatazuz sa...

Nej de RödGrönas analys av läget är inte naiv, den bygger på en analytisk förmåga som vida överstiger alliansens. Att tro att man kan vinna Afghanistan med militära medel är vad som är naivt. Att tro att Afghanistan blir stabilare och tryggare genom att fler skott avlossas och fler människor dör är synnerligen naivt och okunnigt. Det är tur att de tre RödGröna partierna kunde nå en kompromiss som var rimlig där varken kraven på direkt uttåg eller utebliven tidsplan hörsammades.
Den överenskommelse som kom idag är det överlägset mest insiktsfulla, förståndiga och ansvarstagande som kommit ifrån politiskt håll angående Afghanistan på flera år!

Cynisk sa...

Jag delar din syn på detta Krister.
Även jag har erfarenhet från området till grund för mitt perspektiv.

Landet är för osäkert för att biståndet ska kunna nå fram och ANSF ropar efter hjälp.