måndag 4 april 2011

En prövningens dag

Det är ju inte så att jag uträttat stordåd idag. Men det känns ändå väldigt skönt att ha fixat DET: The UN Driving test.


Det kan låta banalt men marginalerna är små och nyckfullheten stor. Först gjorde vi ett backningsmanöverprov. Det handlade om att precisionsparkera en Nissan Patrol i en tämligen tight p-ficka med enbart backspeglarna som stöd. Tre snabba försök, annars ute ur leken.

Godkänt resultat där kvalade in till del två. Det bestod av några minuters körning i Khartoums stadstrafik, ivrigt påhejad av testledarens spontana infall och påbud. Vi var fem "elever" i bilen, varav två underkändes. Kollegan före mig fick köra i sisådär 30 sekunder innan han uppmanades att stanna. "You failed!", proklamerades det från höger fram. (Han växlade tydligen inte upp till fyrans växel tillräckligt fort). "Do some practice and come back next week."

När även jag uppmanades att köra åt sidan efter mindre än en minut måste jag medge att pulsen steg... "You passed!", kom således som en enorm lättnad. Att behöva stanna en extra vecka för en sådan saks skull vore riktigt surt. Och den stora mardrömmen är förstås att kugga de två omproven också. Efter tre misslyckade försök är det nämligen bara att boka en flygbiljett hem. UN Regulations...

Nåväl; nu har jag alla formella tester bakom mig och ska bara "sitta av" ytterligare tre dagar i skolbänken. Därefter bär det av till någon av våra Team Sites i söder. Möjligen kan jag få en hint under morgondagen om var jag stationeras. Hoppas det!


För den händelse att kära maken kommer och hälsar på har jag förberett en alldeles egen parkeringsficka utanför UNMIS HQ! :-)

Inga kommentarer: