tisdag 12 april 2011

Hello, Malakal!

I fredags anlände jag till Team Site Malakal – mitt hem för det närmaste året. FN-campen här har funnits sedan uppstarten av UNMIS 2005 och är en av de större. Det gör att graden av bekvämlighet är förhållandevis god även om allt förstås är relativt.

Jag har redan börjat finna mig väl till rätta med kollegor, miljö och klimat. Dagstemperaturen håller sig stadigt över 40 grader men regnperioden sägs vara på gång inom några veckor. Jag hoppas det dröjer. Åtminstone till dess at min packning har anlänt från Khartoum… Där finns nämligen stövlar och andra prylar som man inte vill vara utan i längden.

Förutom packningen saknar jag någonstans att bo. Givetvis har jag tak över huvudet men det är inte det samma som en egen bostadscontainer (det är så våra enkelrum kallas). Jag ser omåttligt fram emot att just den detaljen ska lösa sig snart. Och vem vet? Kanske det lockar fram den lille inredningsdesignern även i mig…!?

Nåväl; ni kommer höra betydligt mer ifrån mig här. Mobilt bredband (!) är fixat och fotorestriktionerna är betydligt färre i söder så det finns gott hopp om uppdateringar. Här följer några bilder från mina första dagar som UNMO – UN Military Observer – i Sudan:


Huvudgatan i Malakal.


Kommersen pågår ständigt. På den här marknaden köper vi ofta grönsaker, potatis, ris och bröd.


Vi är flera svenskar här och kollegorna dukade upp till en trivsam välkomstmiddag i fredags. Det bjöds på grillad kyckling med bakad potatis och därtill ett glas rött vin. Så kan det vara vid festliga tillfällen - även på den afrikanska stäppen!


Igår genomförde jag min första fordonspatrull till en by som ligger ca 40 minuters körning härifrån. Bilden är från det obligatoriska fototillfället efter mötet med ”bychefen”.


En annan del av vardagssysslorna handlar om att ta hand om vårt kanske viktigaste arbetsredskap, nämligen bilen. Det är med andra ord dags även för Mekaniker-Krister att komma ut ur garderoben!

Inga kommentarer: