söndag 17 april 2011

Söndagsbestyr


Det är söndag och lugnt i Malakal. För mig är detta något av en mellandag med tid för blandade småsysslor. Det mest angelägna var att ta tag i tvätthögen. Förvisso finns det tvättmaskiner men tillgängligheten är begränsad. Således fick det bli handtvätt. Till det positiva hör att torkvädret är fenomenalt. Den 40-gradiga eftermiddagsbrisen gör jobbet på någon timme!


Framåt kvällen blir det promenad igen. Jag och min kollega Dennis har satt upp det gemensamma målet att avverka minst 1000 campvarv (löpning eller gång) under året här nere. Det skulle motsvara 190 mil. Om inte regnsäsongen stökar till förutsättningarna allt för mycket bör det vara klart realistiskt.


Djurlivet är värt att nämna några ord om också. Mängder av hemlösa hundar rör sig på området men är varken till nytta eller besvär. Av däggdjur är det annars råttorna som dominerar... Jag anar att de kan locka till sig en del orm vad det lider men hittills har det varit lugnt på den fronten.


Fåglar är det däremot gott om – såväl stora som små. Enligt personalen vid båttransportenheten finns det bra med liv i Nilen också. Såväl flodhästar som krokodiler har siktats någon kilometer norr om deras bas. Det kom som en positiv överraskning för mig. Jag trodde på förhand att flertalet större djur strukit med under decennier av inbördeskrig och jakt på mat. Ibland känns det skönt att ha fel!


Maraboustork - inte vacker, men stor.

Veckan som kommer ser ut att bli händelserik. Patruller med bil, båt och helikopter är planerade. Jag lär få anledning att återkomma med rapporter!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Glöm inte att stryka dina kläder efter tvätt - särskilt viktigt på de ytor som ligger an mot kroppen extra mycket (axlar, kragar, byxlinning etc)...

Anonym sa...

Mer att läsa om mangoflugan:
http://www.dagenskommentar.se/?p=645#more-645
http://en.wikipedia.org/wiki/Cordylobia_anthropophaga