torsdag 20 oktober 2011

Mountain Gorilla Safari 1(4)

För exakt en vecka sedan plockades jag upp utanför ett hotell i Kampala. Kosan styrdes mot Bwindi Impenetrable National Park i gränslandet mellan Uganda, Kongo och Rwanda. Området är hem för världens enda kvarvarande population av bergsgorillor. Positivt är att antalet djur ökar så sakteliga, tack vare massiva skyddsåtgärder. Just nu finns ca 720 individer och jag hade förmånen att få komma nära en av de större familjerna - the Rushegura Group. Håll till godo!


Ansiktet på the Blackback - familjens andreman, 18 år gammal.


Bilresan till Bwindi tog 11 timmar så en och annan paus var välkommen. Här vid passage av Ekvatorn.


Titeln "De dimhöljda bergens gorillor" är onekligen välfunnen. Här är jag framme i Bwindi och landskapet är verkligen fantastiskt!


Jag var ensam gäst på lodgen där jag bodde första natten vilket förstås innebar extra god service. Så här såg min enkla boning ut.


Genomgång med information och förhållningsorder inför vår vandring ut i gorillaland...

Inga kommentarer: